Projekti / Programi
Zaseg državnega in zasebnega premoženja v mednarodnem pravu: opredelitev relevantnih pravnih pravil in razjasnitev pogojev, ki uokvirjajo in zamejujejo zaseg zamrznjenih sredstev v luči situacije v Ukrajini
Koda |
Veda |
Področje |
Podpodročje |
5.05.00 |
Družboslovje |
Pravo |
|
Koda |
Veda |
Področje |
5.05 |
Družbene vede |
Pravo |
, Zaseg premoženja, državno premoženje, zasebno premoženje, sankcije, imuniteta pred izvršitvijo, odgovornost držav, odškodnina, protiukrepi, zakonita razlastitev, lastninska pravica, zaseg premoženjske koristi pridobljene s kaznivim dejanjem, Evropska unija
Podatki za zadnjih 5 let (citati za zadnjih 10 let) na dan
12. oktober 2025;
Podatki za izračun ocene A3 se nanašajo na obdobje
2020-2024
Podatki za razpise ARIS (
04.04.2019 - Programski razpis,
arhiv
)
Organizacije (1)
, Raziskovalci (1)
0583 Univerza v Ljubljani, Pravna fakulteta
št. |
Evidenčna št. |
Ime in priimek |
Razisk. področje |
Vloga |
Obdobje |
Štev. publikacijŠtev. publikacij |
1. |
37846 |
Maruša Tekavčič Veber |
Pravo |
Vodja |
2023 - 2025 |
106 |
Povzetek
Vojna v Ukrajini je vodila v sprejem obsežnih sankcij proti Rusiji, namen katerih je doseči spoštovanje zadevnih mednarodnopravnih obveznosti s strani Rusije. Obseg sprejetih sankcij, zlasti zamrznjenega državnega in zasebnega premoženja, je neprimerljiv s preteklimi zgodovinskimi primeri, pri čemer naj bi vsota zamrznjenega ruskega premoženja po svetu že presegala 300 milijard ameriških dolarjev. Poleg tega so Evropska unija (EU) in nekatere države (npr. Združene države Amerike (ZDA)) napovedale možnost zasega zamrznjenega Ruskega premoženja z namenom zagotovitve sredstev za obnovo Ukrajine. V ZDA so bili prvi postopki zasega zasebne lastnine, ki bo uporabljena za obnovo Ukrajine, že izpeljani. Na drugi strani pa so nekatere države, kot je na primer Švica, veliko bolj previdne pri zasegu premoženja, saj bi le-ta lahko bil v nasprotju z njihovimi nacionalnimi in mednarodnimi obveznostmi. Na ravni EU so bili v zadnjih mesecih podani različni predlogi glede možne pravne ureditve zasega premoženja, pri čemer so bile ustanovljene posebne skupine za preučitev različnih možnosti, ki bi EU omogočile zaseg ruskega premoženja za obnovo Ukrajine. Zaseg zamrznjenega ruskega premoženja odpira številna pravna vprašanja, pri čemer je zlasti pomembno, da bi morebiten nezakonit odvzem premoženja lahko vodil v obsežne odškodninske zahtevke s strani držav in posameznikov, kar bi lahko vodilo v nadaljnjo destabilizacijo mednarodnih odnosov in morda tudi nadaljnje stopnjevanje konflikta v Ukrajini.
Namen raziskovalnega projekta je obravnava mednarodnopravnih pravnih vprašanj, ki jih odpira zaseg premoženja, preko opredelitve različnih mednarodnopravnih pravnih pravil, ki urejajo to področje in posledične razjasnitve pogojev, ki morajo biti izpolnjeni za zakonit odvzem premoženja. Na podlagi razlikovanja med zasegom državnega in zasebnega premoženja predlagani raziskovalni projekt zasleduje naslednje tri cilje: 1) Opredelitev in analiza mednarodnopravnih pravil, ki urejajo zaseg državnega premoženja, in razjasnitev pogojev, ki morajo biti izpolnjeni za zakonit zaseg premoženja na podlagi teh pravil; 2) Opredelitev in analiza mednarodnopravnih pravil, ki urejajo zaseg zasebnega premoženja, in razjasnitev pogojev, ki morajo biti izpolnjeni za zakonit zaseg premoženja na podlagi teh pravil ter 3) Analiza predlagane ureditve EU za zaseg zamrznjenega ruskega premoženja. Struktura predlaganega raziskovalnega projekta je zasnovana okoli teh treh ciljev. Projekt je razdeljen na štiri delovne svežnje (DS) in nadaljnje na specifične naloge, ki bodo izvedene v okviru posameznega DS. DS 1 se osredotoča na zaseg državnega premoženja z vidika dveh sklopov pravnih pravil: 1) pravil o imunitetah držav, s posebnim poudarkom na analizi izjem od imunitete pred izvršbo, ki omogočajo zaseg državnega premoženja; ter 2) pravil o odgovornosti držav, zlasti analiza določb o obveznosti zagotovitve reparacij s strani držav, odgovornih za mednarodno protipravna dejanja in pravilih o protiukrepih. DS 2 je posvečen pravni analizi zasega zasebnega premoženja z vidika treh sklopov pravnih pravil: 1) mednarodno investicijsko pravo, s poudarkom na pogojih za zakonito razlastitev; 2) mednarodno pravo človekovih pravic in pogoji za zakonit odvzem premoženja posameznikom s strani države; ter 3) zaseg premoženjske koristi pridobljene s kaznivim dejanjem. DS 3 je posvečen analizi predlagane ureditve EU za zaseg zamrznjenega ruskega premoženja. V okviru tega DS bo najprej pojasnjeno na kakšen način relevantna pravila analizirana v DS 1 in 2 zavezujejo EU in (ali) njene države članice. Sklepno, na podlagi vseh predhodnih ugotovitev, bo pripravljena kritična analiza predlogov EU za zaseg ruskega premoženja, z namenom zagotovitve sredstev za obnovo Ukrajine. Ta analiza bo vključevala konkretne predloge za pravno ureditev tega področja v prihodnosti. Zadnji, ne vsebinski DS 4, je namenjen vodenju projekta ter diseminaciji in širjenju rezultatov projekta.