Projekti / Programi
Estetika in strategije spominjanja v popularni kulturi: murali, film in popularna glasba kot spominsko delo
Koda |
Veda |
Področje |
Podpodročje |
6.06.00 |
Humanistika |
Kulturologija |
|
Koda |
Veda |
Področje |
6.04 |
Humanistične vede |
Umetnost (umetnost, umetnostna zgodovina, izvajanje umetnosti, glasba) |
Spominsko delo, popularna kultura, mediji, murali, film, popularna glasba, postjugoslovanske kulture spominjanja
Podatki za zadnjih 5 let (citati za zadnjih 10 let) na dan
12. oktober 2025;
Podatki za izračun ocene A3 se nanašajo na obdobje
2020-2024
Podatki za razpise ARIS (
04.04.2019 - Programski razpis,
arhiv
)
Baza |
Povezani zapisi |
Citati |
Čisti citati |
Povprečje čistih citatov |
WoS |
39
|
203
|
194
|
4,97
|
Scopus |
61
|
294
|
278
|
4,56
|
Organizacije (2)
, Raziskovalci (9)
0582 Univerza v Ljubljani, Fakulteta za družbene vede
0581 Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta
št. |
Evidenčna št. |
Ime in priimek |
Razisk. področje |
Vloga |
Obdobje |
Štev. publikacijŠtev. publikacij |
1. |
51416 |
dr. Nina Cvar |
Kulturologija |
Raziskovalec |
2023 - 2025 |
167 |
2. |
55121 |
dr. Gal Kirn |
Kulturologija |
Raziskovalec |
2023 - 2025 |
214 |
Povzetek
Popularna kultura (npr. proza, poezija, popularna glasba, film, stripi, murali, memi, pa tudi različne platforme za produkcijo, diseminacijo in recepcijo teh popularnokulturnih fenomenov) podaja zgodbe o preteklosti, opremljene z barvami, zvoki in protagonisti. V postjugoslovanskem prostoru je kolektivni in kulturni spomin (predvsem na dogodke in obdobja, kot so druga svetovna vojna, komunizem, vojne po razpadu Jugoslavije) tako po eni strani predmet institucionalnih poskusov uveljaviti hegemonske narative političnih elit, po drugi strani pa tudi predmet razprav na področju popularne kulture. V projektu želimo raziskati spominsko estetiko in strategije spominjanja na področju popularne kulture ter preučiti odnose spominskega dela »od spodaj« z institucionaliziranimi oblikami kolektivnega in kulturnega spomina. Interdisciplinarna ekipa bo raziskovala kolektivni spomin v postjugoslovanskem prostoru onkraj binarizma travme in nostalgije, pri čemer bo analizirala mehanizme politike spomina v popularno-kulturni produkciji na Hrvaškem in v Sloveniji, kot tudi v primerjalni in regionalni perspektivi. Cilj projekta je tudi razvoj orodij in metod za kulturne in medijske študije spomina, za potrebe raziskovanja spomina in spominjanja v inter- in transmedijski perspektivi. Kulturni in spominski učinek popularne kulture razumemo kot produkt besedil, zvokov in vizualnih reprezentacij (estetika spominjanja) ter procesov in z njimi povezanih produkcijskih, distribucijskih in recepcijskih akterjev, aktivnosti in okoliščin (strategije spominjanja). Popularna kultura lahko spodbuja participacijo kulturnih potrošnikov pri spominskem delu, npr. prek pisanja fanfictiona, forumskih razprav, sodelovanja pri izdelavi muralov; pri tem nastajajo nove in prilagojene zgodbe o preteklosti. Namen projekta je preučiti, kako popularna kultura lahko deluje kot komunikativni spomin od spodaj navzgor, ki ga ustvarja in oblikuje participativno spominsko delo.
V projektu izpostavljamo 3 medije z njimi povezana področja popularne kulture (murale, filme, popularno glasbo), ki so v postjugoslovanskem prostoru vpeti v spominsko delo, z namenom preučiti transmedijskost spominskega dela (področje 4, cilj 4). Cilji projekta so: 1) oblikovati tipologijo spominskih muralov v postjugoslovanskem prostoru, upoštevajoč sporočila, družbene funkcije, vizualne sloge, pripovedne trope, tehnike in performativne vidike muralov; 2) klasificirati strategije spominskega dela, ki jih razvijajo in uporabljajo lokalni filmski festivali, upoštevajoč njihovo transnacionalno in transkulturno razsežnost (tj. programiranje, kuratorstvo ter mednarodno in lokalno predstavitev in komunikacijo), estetiko in recepcijo filmov; 3) opredeliti, kako se popularno-glasbena produkcija, distribucija, kritika in potrošnja ukvarjajo s spomini na jugoslovanski socializem, razpad Jugoslavije in tranzicijska devetdeseta leta, upoštevajoč ključne akterje, platforme, intermedijske in intertekstualne reference, estetiko in recepcijo; 4) oblikovati interaktivni digitalni model popularnokulturnega participativnega spominskega dela, upoštevajoč različne spominske pripovedi, estetiko, njihove intertekstualne in intermedijske odnose ter njihovo recepcijo in ključne akterje produkcije in distribucije. Model bo omogočal analizo tako vsebinskih kot strukturnih in relacijskih dimenzij spominjanja; zgrajen bo na podlagi podatkov, zbranih v postjugoslovanskem prostoru, vendar bo njegova zasnova uporabna tudi v drugih kontekstih. Z namenom zagotoviti metodološko celovit pogled na različne vrste in mehanizme spominskega dela na področju popularne kulture se projekt opira tako na medijsko-specifične metode zbiranja in obdelave podatkov kot tudi analitične metode, ki omogočajo intermedialno in transmedialno analizo ter transnacionalno primerjavo in bodo razvite v okviru posebne multimodalne platforme (cilj 4), ustvarjene s pomočjo orodij za digitalno humanistiko ter utemeljene v konceptualnem aparatu spominskih študij.