Projekti / Programi
Sistemi skrbi in izobraževanja otrok s senzornimi ovirami v prvi in drugi jugoslovanski državi
Koda |
Veda |
Področje |
Podpodročje |
6.01.00 |
Humanistika |
Zgodovinopisje |
|
Koda |
Veda |
Področje |
6.01 |
Humanistične vede |
Zgodovina in arheologija |
, zgodovina otrok s senzornimi ovirami, Jugoslavija, socialno skrbstvo, izobraževanje, segregacija, integracija
Podatki za zadnjih 5 let (citati za zadnjih 10 let) na dan
12. oktober 2025;
Podatki za izračun ocene A3 se nanašajo na obdobje
2020-2024
Podatki za razpise ARIS (
04.04.2019 - Programski razpis,
arhiv
)
Baza |
Povezani zapisi |
Citati |
Čisti citati |
Povprečje čistih citatov |
WoS |
19
|
81
|
72
|
3,79
|
Scopus |
55
|
203
|
182
|
3,31
|
Organizacije (2)
, Raziskovalci (6)
0501 Inštitut za novejšo zgodovino
št. |
Evidenčna št. |
Ime in priimek |
Razisk. področje |
Vloga |
Obdobje |
Štev. publikacijŠtev. publikacij |
1. |
23251 |
dr. Dunja Dobaja |
Zgodovinopisje |
Raziskovalec |
2023 - 2025 |
133 |
2. |
27883 |
dr. Marta Rendla |
Zgodovinopisje |
Raziskovalec |
2023 - 2025 |
109 |
3. |
27500 |
dr. Janja Sedlaček |
Zgodovinopisje |
Raziskovalec |
2023 - 2025 |
43 |
4. |
57133 |
dr. Jelena Seferović |
Zgodovinopisje |
Vodja |
2023 - 2025 |
60 |
5. |
17106 |
dr. Mojca Šorn |
Zgodovinopisje |
Raziskovalec |
2023 - 2025 |
194 |
0591 Univerza v Ljubljani, Fakulteta za socialno delo
št. |
Evidenčna št. |
Ime in priimek |
Razisk. področje |
Vloga |
Obdobje |
Štev. publikacijŠtev. publikacij |
1. |
00317 |
dr. Darja Zaviršek |
Kriminologija in socialno delo |
Raziskovalec |
2023 - 2025 |
1.198 |
Povzetek
Raziskovalni projekt, ki se ukvarja z zgodovino obravnavanja otrok s senzornimi ovirami - s poudarkom na otrocih z ovirami sluha in vida - na prostoru nekdanje Jugoslavije, je pionirski, saj se v optiki študij hendikepa (disability studies) na problem osredotoča interdisciplinarno. Zajema celotno območje nekdanje socialistične Jugoslavije in obravnava sisteme skrbi in izobraževanja otrok s senzornimi ovirami iz zgodovinske, sociološke in antropološke perspektive ter ob tem zavestno izpušča medicinske in rehabilitacijske diskurze, ki so na tem področju še danes prevladujoči.
V raziskovalnem projektu se osredotočamo na dve zgodovinski obdobji: a.) obdobje od konca prve svetovne vojne, ko se po razpadu Avstro-Ogrske monarhije oblikuje skupna jugoslovanska država in nastane kontinuiran sistem skrbi in izobraževanja za otroke s senzornimi ovirami (1919-1940); b.) obdobje Socialistične federativne republike Jugoslavije, kjer je bila skrb za otroke s senzornimi ovirami zgled modernizacije državnega socialnega skrbstva in specialnega šolanja za otroke z ovirami (1945-1991). Časovno projekt izpušča obdobje druge svetovne vojne, ko je bil sistem skrbi in izobraževanja za otroke z ovirami pogosto zaustavljen zaradi vojnih dogodkov in kjer bi posebno obravnavo zahteval okupatorjev odnos do otrok z ovirami.
V obeh zgodovinskih obdobjih sta sistema socialnega skrbstva in izobraževanja za otroke s senzornimi ovirami uporabljala dva ključna koncepta, in sicer prostorsko in socialno segregacijo otrok (v azile, hiralnice in kasneje v posebne zavode) in koncept integracije (postopnega zavedanja pomena socialnega vključevanja na področju socialnega varstva in izobraževanja). Oba idejna sistema sta pogosto prehajala eden v drugega ter predstavljala predhodnico današnjemu konceptu človekovih pravic ljudi z ovirami, ki temeljijo na Konvenciji Združenih narodov o pravicah oseb z ovirami (United National Convention on the Rights of Persons with Disabilities), ki jo je Slovenija podpisala in ratificirala leta 2008. Zanjo so značilni premik k konceptu neodvisnega življenja (independent living), inkluzivnega izobraževanja in individualizirane podpore za običajno življenje skupaj z osebno asistenco.