Projekti / Programi
Model pozitivnega razvoja učiteljic in učiteljev - preplet notranjih (motivacijskih, čustvenih in kognitivnih) in zunanjih (šolskih in sistemskih) virov med šolskim letom
Koda |
Veda |
Področje |
Podpodročje |
5.01.00 |
Družboslovje |
Vzgoja in izobraževanje |
|
Koda |
Veda |
Področje |
5.03 |
Družbene vede |
Izobraževanje |
učitelji, razvoj, notranji viri, zunanji viri, motivacija, kognicija, čustva, zunanji viri, razred, šola, politike, odnosi, zadovoljstvo z delom, izgorelost, ohranjanje službe, karierne stopnje, prehodi, intervencija, vzdolžna in prečna raziskava, kvantitativne in kvalitativne mere, Slovenija
Podatki za zadnjih 5 let (citati za zadnjih 10 let) na dan
12. oktober 2025;
Podatki za izračun ocene A3 se nanašajo na obdobje
2020-2024
Podatki za razpise ARIS (
04.04.2019 - Programski razpis,
arhiv
)
Baza |
Povezani zapisi |
Citati |
Čisti citati |
Povprečje čistih citatov |
WoS |
75
|
679
|
621
|
8,28
|
Scopus |
94
|
804
|
725
|
7,71
|
Organizacije (3)
, Raziskovalci (11)
0553 Pedagoški inštitut
št. |
Evidenčna št. |
Ime in priimek |
Razisk. področje |
Vloga |
Obdobje |
Štev. publikacijŠtev. publikacij |
1. |
28361 |
dr. Ana Kozina |
Vzgoja in izobraževanje |
Vodja |
2023 - 2025 |
411 |
2. |
31319 |
mag. Ana Mlekuž |
Vzgoja in izobraževanje |
Raziskovalec |
2023 - 2025 |
192 |
3. |
51989 |
dr. Tina Pivec |
Psihologija |
Raziskovalec |
2023 - 2025 |
101 |
4. |
30977 |
dr. Klaudija Šterman Ivančič |
Vzgoja in izobraževanje |
Raziskovalec |
2023 - 2025 |
178 |
5. |
32315 |
dr. Urška Štremfel |
Vzgoja in izobraževanje |
Raziskovalec |
2023 - 2025 |
406 |
0589 Univerza v Mariboru, Pedagoška fakulteta
št. |
Evidenčna št. |
Ime in priimek |
Razisk. področje |
Vloga |
Obdobje |
Štev. publikacijŠtev. publikacij |
1. |
53952 |
dr. Janja Usenik |
Psihologija |
Raziskovalec |
2023 - 2025 |
172 |
2. |
24346 |
dr. Tina Vršnik Perše |
Vzgoja in izobraževanje |
Raziskovalec |
2024 - 2025 |
325 |
2565 Univerza v Mariboru Filozofska fakulteta
št. |
Evidenčna št. |
Ime in priimek |
Razisk. področje |
Vloga |
Obdobje |
Štev. publikacijŠtev. publikacij |
1. |
23316 |
dr. Katja Košir |
Psihologija |
Raziskovalec |
2023 - 2025 |
604 |
2. |
58261 |
Živa Krajnc |
Psihologija |
Raziskovalec |
2025 |
9 |
3. |
56036 |
Tanja Špes |
Psihologija |
Raziskovalec |
2023 - 2024 |
52 |
4. |
38264 |
dr. Saša Zorjan |
Psihologija |
Raziskovalec |
2023 - 2025 |
103 |
Povzetek
Razumevanje mehanizmov pozitivnega razvoja učiteljev_ic je ključno pri nagovarjanju družbenih potreb po zaposlovanju in ohranjanju visoko motiviranih učiteljev_ic v sistemu vzgoje in izobraževanja. V projektu bomo na osnovi Teorije odnosnih sistemov (Overton, 2015) in Socio-ekološkega modela (Bronfenbrenner, 1979) razvili Model pozitivnega razvoja učiteljev_ic kot preplet notranjih dejavnikov (notranji viri: čustva, mišljenje in motivacija) in zunanjih dejavnikov (zunanji viri: na ravni sistema → politike in programi, sistem vrednot in prepričanj; na ravni šole → stil vodenja, šolska kultura, dejavniki na ravni razreda), ki vodi k bolj pozitivnim (zadovoljstvo pri delu) in manj negativnim izidom (izgorelost) in je mediiran s pozitivnimi odnosi učiteljev_ic z učenci_kami, sodelavci_kami in vodstvom šole. Model bomo hkrati preverili s spremljanjem učiteljev_ic ob začetku, na sredini in ob koncu šolskega leta (vzdolžni raziskovalni načrt) in na podskupinah učiteljic_ev v različnih fazah njihovega poklicnega razvoja (študenti_ke pedagoških programov, učitelji_ce začetniki_ce, učitelji_ce na sredi kariere in učitelji_ce ob koncu kariere). Kombinacija vzdolžnega in prečnega raziskovalnega načrta (večmetodni načrt) z naborom kvantitativnih in kvalitativnih mer nam bo omogočila preverjanje modela hkrati s pristopom “od zgoraj navzdol” (teoretična zasnova) in pristopom “od spodaj navzgor” (izkušnje učiteljev_ic). Poglobljene uvide bodo omogočile analize usmerjenih študij: 1) model notranjih virov: čustva v ospredju - motivacijski, kognitivni in čustveni viri s poudarkom na učiteljevih_činih čustvih v razredu, regulaciji čustev in empatiji; 2) model zunanjih virov: analiza sistemskih podpornih mehanizmov - viri na ravni razreda, šole, sistema in družbe s perspektive učitelja_ice; 3) prehod v učiteljsko kariero: učitelji_ce začetniki_ce - primerjave notranjih in zunanjih virov učiteljev_ic na različnih stopnjah kariere s poudarkom na učiteljicah_ih začetnikih_cah. Model pozitivnega razvoja učiteljic_ev bo preizkušen v praksi z novo razvito intervenco Pozitivni razvoj učiteljev_ic (metodologija randomiziranih kontrolnih študij). Intervenca bo namenjena podpori prehoda v učiteljsko kariero za učitelje_ice začetnike_ice in bo razvita v okviru projekta. Specifični cilji projekta so: a) preizkusiti veljavnost modela pozitivnega razvoja učiteljic_ev na podatkih slovenskih učiteljev_ic (napovedna moč notranjih in zunanjih virov za negativne in pozitivne izide učiteljev_ic z mediacijskim učinkom pozitivnih odnosov z učenci_kami, sodelavci_kami in vodstvom); b) preizkusiti veljavnost modela notranjih virov na podatkih slovenskih učiteljev_ic (napovedna moč učiteljevih_činih čustev v razredu za odnose z učenci_kami, sodelavci_kami in vodstvom preko preverjanja mediacijskega učinka regulacije čustev in empatije); c) preizkusiti veljavnost modela zunanjih virov: odnos med učiteljevimi_činimi zaznavami opore na sistemski in šolski ravni v povezavi z njihovimi izidi; d) primerjati notranje in zunanje vire učiteljev_ic na različnih stopnjah kariere s posebnim poudarkom na študentih_kah pedagoških programov in učiteljih_icah začetnikih_icah; e) razviti, izvesti in evalvirati učinkovitost intervence Pozitivnega razvoja učiteljic_ev; f) razviti smernice za nadaljnji razvoj politik in praks za podporo pozitivnemu razvoju učiteljev_ic v Sloveniji. Projekt naslavlja raziskovalno vrzel pri ugotavljanju mehanizmov, ki so povezani z izgorelostjo učiteljev_ic, njihovim zadovoljstvom pri delu in ohranjanjem zaposlitve. Dodana vrednost projekta je v (a) preučevanju medsebojnega vpliva notranjih in zunanjih virov ter vloge tega vpliva pri izidih učiteljev_ic; (b) preučevanju mehanizmov, ki lahko imajo mediacijski učinek na odnos med notranjimi in zunanjimi viri do teh izidov; (c) vzdolžnem spremljanju sprememb med šolskim letom in (d) opazovanju učinka intervence, katere cilj je podpora pozitivnemu razvoju učiteljev_ic začetnikov_ic.